دعاوی

سن رشد در قانون

بر اساس قانون سن ۱۸ سالگی را می توان مبدا رشد دانست ؛ مقصود از رشد این است که شخص توانایی اداره اموال خود به نحو عقلانی را داشته باشد .

در مقابل ، متضاد یا مخالف اصطلاح رشد می توان به کلمه سفیه اشاره کرد .

در حقیقت سفیه شخصی است که قدرت تشخیص ارزش اقتصادی اشیا را ندارد.

اکنون که بر اساس قانون سن رشد را دانستیم باید موارد حقوقی یعنی تکالیف ، حقوق و تعهدات شخصی که به سن رشد رسیده است را بدانیم .

فردی که به سن ۱۸ سالگی تمام شمسی رسیده است از نظر قانون مسئولیت تمام کارها بر عهده خودش است اداره اموال و حقوق مالی از سن ۱۸ سالگی بر عهده او است.

نکته مهم

فرد بالغ با فرد رشید تفاوت دارد.

بر اساس قانون فرد بالغ که در قانون به آن اشاره شده است هنوز امکان تصرف در اموال و حقوق مالی خود را ندارد . دقت کنید هنوز در امور مالی خود نمی تواند تصرفی داشته باشد فرد بالغ اما در حقوق غیر مالی خود می تواند تصمیم گیری کند.

 اما شخصی که به سن رشد رسیده است در تمام مسائل مالی و غیرمالی و اموال خود می تواند به تنهایی و بدون ولی یا قیم تصمیم گیری کند.

رشید و غیر رشید در قانون

در خصوص تفاوت فرد رشید و غیر رشید در قانون مواردی ذکر شده است که بهتر است بدانید….